Praktická dívka a poezie?

22. října 2014 v 21:04 | Brepta |  Denní tisk
O tom, proč nerozumím poezii.

V sychravém větru už tu všechno zebe,
suchého listí plný kout.
Vlaštovko, řekni, pod které zas nebe
přichystala ses odlétnout?




Tatínek za vsí pouští dětem draka,
drak zmítaje se stoupá výš.
Buď sbohem, léto! Havran blízko kráká
a vrána kráčí ještě blíž.

Posedávají chlapci u ohýnků,
v kapse jim hřeje zemák z popele.
Co chvíli setřeš hebkou pavučinku,
jež uvázla ti na čele.

Jen nestýskej si, vrátí se čas jara
a s jarem míza do proutí.
Do šedé mlhy padá země stará
na malou chvilku usnouti.
(Jaroslav Seifert, Podzim)
Tak, přátelé, a teď si vypište básnické obraty.

Básnický obraty? Taky tam nic krom té poslední sloky nevidíš? Tam by apoň ta míza mohla znamenat život, ne?
Ale jo, něco tam je... Třeba "co chvíli setřeš hebkou pavučinku", ne? To přece není každou chvíli.
Že neni? Šlas' už někdy na podzim ven... Lítá to tam pořád a je to nesnesitelný.

Dobře, dobře. A co ta vlaštovka? K vlaštovce přece nemůžeš mluvit.
Já jsem onehdy mluvila s krávou. Proč ne s vlaštovkou?

A to, jak říkala učitelka? Ten suchého listí plný kout - to je ta, ta..., ta metonymie. Že ten kout symbolizuje celý svět.
To je blbost. Když je listí v koutě, je zametený. Když je zametený, tak aspoň na chvíli není nikde jinde.
A proč by mělo být zrovna v koutě?
Listí se zásadně zametá do kouta.
Ale když to učitelka říká, tak to ten obrat přece být musí!
Taky že nikdy nezametala listí.

A co ten blízko krákající havran a ještě blíž kráčící vrána? Nemůže to být ten podzim a zima?
To mě taky napadlo. Ale máš snad pocit, že havran je zima a vrána podzim? Proč by to tak mělo bejt?
Já nevim, ale chápeš to, ne? Zima je blízko a podzim je ještě blíž, ne?
Takže ty tvrdíš, že vrána obvykle kráší blíž než havran kráká?
Ne.
Říkáš tedy, že vrána obvykle kráčí dál než havran kráká. Zajímavé, nad tím jsem nikdy nepřemýšlela.

A teď si řekneme, co jste vymysleli.

Spolužáci se hlásí a profesorka jeden po jednom ze zavrhnutých nápadů uznává za básnický obrat. Třída se nakonec dostává k poslední sloce a Brepta neochotně zvedá ruku. Je vyvolána a říká: "Ta míza, to by mohl být symbol života." Profesorka se usmívá, kývá hlavou a uznale dí: "Výborně. Ty máš ale cit pro poezii!"
 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Anketa


Komentáře

1 Ire Ire | 23. října 2014 v 14:04 | Reagovat

Haha, to jako bys psala o mě, jsem na tom úplně stejně :D.

2 Tev Tev | E-mail | Web | 24. října 2014 v 22:09 | Reagovat

Já nevím, já jsem pro poezii moc pochopení nikdy neměla; jen tak třeba nějaké výjimky, ale spíše jsem jejímu významu neporozuměla. Nuž, vlastně jsem se ani porozumět nesnažila :-D.

3 Iris V. Iris V. | E-mail | Web | 26. října 2014 v 19:59 | Reagovat

Tvůj ne-cit pro poezii je nečekaně poetický. :-)

4 Michelle Michelle | Web | 31. října 2014 v 13:50 | Reagovat

taky poezii nerozumím. nic mi to neříká. metafory mám ale ráda, takže bych v tom asi vyhrabala víc než mízu... ale to po nás nikdo nikdy nechtěl, naštěstí :)

5 Miss Psycho Miss Psycho | Web | 4. listopadu 2014 v 20:19 | Reagovat

Poeziu som mala rada. Slovenčinárke sa podarilo zničiť to :D

6 all-is-magic all-is-magic | E-mail | Web | 15. listopadu 2014 v 9:33 | Reagovat

Tak to já taky někdy kroutím nad poezii hlavou, jindy si ale padnu do noty s autorem. Hlavně to nebrat moc škrobeně a ono to nějak docvakne... :D

7 Em Age Em Age | Web | 15. listopadu 2014 v 10:31 | Reagovat

Haha, to je vtipné, tak trochu se v tom vidím. :D

8 Pufflie Pufflie | E-mail | Web | 6. prosince 2014 v 17:18 | Reagovat

No, pohybuji se v kruzích lidí, co poezii milují, sami básně skládají, používají neustále nějaké básnické obraty, kdykoliv čtou naprostou nesmyslnou básničku, tak jí rozumí... A já si mezi nimi připadám jako idiot.

9 Keeble Keeble | Web | 14. února 2015 v 21:19 | Reagovat

V poezii si ráda hledám něco svého, tím myslím, že si to vykládám často dost specificky nepochopitelným způsobem, který  učitelky ,,kdovíproč'' nemají rády :-D

10 Brepta Brepta | E-mail | Web | 15. února 2015 v 18:35 | Reagovat

[9]: Nechce se jim přemýšlet nad tím, jestli to říkáš nebo neříkáš správně - samy to nevymyslí a v učitelských příručkách odpověď nenajdou.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.